آخرین اخبار
کد مطلب: 125169
روسيه در پاسخ به تحريم هاي آمريکا چه اقدامي کرد؟/ از تعليق همکاري هاي هسته‌اي تا اخراج ديپلمات هاي آمريکايي و کاهش وابستگي به دلار
تاریخ انتشار : 1396/05/25 09:53:25
نمایش : 2170
با توجه به اينکه تنها 80 روز تا زمان اجرايي شدن تحريم هاي جديد آمريکا عليه ايران، روسيه و کره شمالي زمان باقي مانده است، اقدامات متقابل ايران بايد سريع تر و در مسير عملياتي پيش برود و ايران از طريق به خطر انداختن منافع کشورهاي غربي، آنها را محبور به زير پا گذاشتن تحريم‌هاي آمريکا کند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ پس از اقدام جديد سناي آمريکا در زمينه تصويب تحريم‌هاي جديد عليه روسيه، ايران و کره شمالي مقامات روسيه واکنش هاي زيادي را نشان دادند و به دنبال اقدامات متقابلي براي مقابله با اين تحريم ها برآمدند.

رجزخواني مقامات روس براي آمريکا

در حالي که تنها 80 روز ديگر تا اجرايي شدن تحريم ها عليه ايران، روسيه و کره شمالي زمان باقي مانده است، کاخ کرملين بارها نسبت به تبعات اين تحريم ها به کاخ سفيد هشدار داد؛ ديميتري پسکوف سخنگوي کاخ کرملين در اين راستا اعلام کرد که اقدام سناتورهاي آمريکايي در تحريم روسيه به اتهام دخالت اين کشور در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا، امکان تشديد تحريم هاي متقابل را به وجود آورده که گزينه مطلوب مسکو نيست.

 

ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز ،اين تحريم‌ها را به عنوان ابزاري براي تضعيف قدرت روسيه دانست که بدون در نظر گرفتن سياست‌هاي مسکو اعمال مي‌شوند.وي تصريح کرد که آمريکايي ها احساس مي‌کنند روسيه رقيب جديد آنها است و به دنبال مهار روسيه هستند. از ديدگاه پوتين ، اين محدوديت‌ها اثر مثبتي بر اقتصاد جهاني نداشته و به ضرر کشورهايي خواهد بود که محدوديت‌ها را اعمال مي‌کنند.

 

وضع تحريم و محدوديت هاي مالي عليه اتحاديه اروپا از سوي روسيه

اقدامات متقابل روسيه به حرف منتهي نشد و در مقابل روسيه نيز تحريم هاي متقابلي را عليه اين کشورها به اجرا گذاشته است که خسارات مالي و اقتصادي قابل توجهي را متوجه کشورهاي اتحاديه اروپا کرده است.

 

به نظر مي رسد تهديدات روسيه عليه اتحاديه اروپا کار ساز بوده است به طوري که سخنگوي کميسيون اتحاديه اروپا در اين باره به روزنامه "دويچه ويرتشافتز ناخريشتن" گفت: رئيس کميسيون اتحاديه اروپا به اين مسئله اشاره کرده است که تحريم هاي آمريکا عليه روسيه تاثيرات ناخواسته اي بر منافع اتحاديه اروپا در زمينه تامين انرژيِ خواهد داشت. به همين دليل کميسيون اروپا روز گذشته تصميم گرفته است اگر نگراني هاي اين اتحاديه مورد توجه قرار نگيرد در عرض چند روز اقدامات مناسب را در دستور کار قرار دهد.

 

تعليق همکاري هاي هسته‌اي آمريکا و روسيه از جانب روس‌ها

از طرف ديگر روسيه همکاري با آمريکا را در بسياري از موارد مانند همکاري‌هاي هسته اي به حالت تعليق در آورده است که اين تصميم هم در پاسخ به تحريم هاي وضع شده عليه روسيه توسط آمريکا در رابطه با بحران اوکراين صورت گرفته است.

 

وزارت خارجۀ روسيه مي گويد اين کشور نمي تواند «در حوزه هايي مانند مدرن سازي و امنيت تاسيسات اتمي به واشنگتن اعتماد کند» و مسکو به تنهايي و با تکيه بر دانش عملي خود از عهدۀ نيازها از جمله تحقيقات در زمينۀ اورانيوم غني شده با درجۀ کم بر خواهد آمد. و به نفع مردم روسيه نيست که واشنگتن به مسائل نظامي اين کشور راه پيدا کند.

 

پارلمان روسيه همزمان با اينکه به اتفاق آرا به طرح تعليق همکاري هاي هسته اي راي داد اعلام کرد که روسيه مي‌تواند اقدامات «رنج آور» بيشتري  را در واکنش به سياست‌هاي خصمانۀ امريکا در پيش گيرد.

 

تحريم‌هاي اساسي روسيه عليه آمريکا

هرچند مرحله دوم تحريم هاي روسيه عليه آمريکا خواهد بود اما روسيه اعلام کرده است که علت اقدام نکردن براي تحريم آمريکا اين است که اعمال تحريم در شرايط فعلي بازپس گرفتن املاک ديپلماتيک روسيه در واشنگتن و نيويورک را غيرممکن خواهد کرد و به محض خارج کردن دارايي هاي خود از آمريکا اقدام به اعمال اين تحريم‌ها مي کند. که در اين شرايط روس ها تا تصويب طرح تحريم ها در سناي آمريکا و امضاي رئيس جمهوري اين کشور منتظر خواهند بود و پس از آن در صورت تصويب قطعي، تدابيري را به عنوان اقدام متقابل اعلام خواهند کرد.

 

اخراج ديپلمات هاي آمريکايي از روسيه

پوتين در اقدامي ديگر ديپلمات هاي آمريکايي را از اين کشور اخراج و عنوان کرد: «به اميد تغيير وضعيت و بهبود آن، مدت زمان زيادي منتظر مانديم، اما به نظر مي‌رسد در آينده نزديک، اوضاع تغيير نکند».
پوتين ادامه داد که بايد ۷۵۵ ديپلمات آمريکايي، خاک روسيه را ترک کنند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه روسيه، اين کاهش شمار ديپلمات‌هاي آمريکايي در روسيه، شمار آن‌ها را همسان تعداد ديپلمات‌هاي روس حاضر در ايالات متحده مي‌کند.

 

کاهش وابستگي به دلار، پاسخ روسيه به تحريم روسيه

يکي ديگر از اقدامات تقابلي روسيه با آمريکا طرح کاهش وابستگي کشور روسيه به دلار بود؛ «سرگئي ريابکوف»، معاون وزير خارجه روسيه در مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي اين کشور گفت اين کشور در تلاش است وابستگي خود به ارز آمريکا در مبادلات بين‌المللي را کاهش دهد.


ريباکوف معاون وزير امور خارجه روسيه گفته است که ما به سرعت امور مربوط به واردات و صادرات را از غالب سيستم دلاري خارج کرده و وابستگي به اين ارز را به سرعت کاهش خواهيم داد. چراکه در غير اين صورت سلطه آمريکا بر عمليات مالي بين المللي روسيه از بين نخواهد رفت.

 

ايران نيز به عنوان کشوري که مورد تحريم‌هاي آمريکا قرار گرفته بود اعلام کرد که اقدامات متقابلي عليه اين طرح انجام مي‌دهد؛ نکته قابل توجه در ابتدا اين بود که تحريم هاي جديد برخلاف برجام عليه ايران وضع شد اما برخي از اعضاي تيم مذاکره کننده و مسئولين در عمل نه تنها انتقادي از اين اقدامات آمريکا نکردند بلکه اعلام کردند نقض فاحش برجام صورت نگرفته است!!

 

مجلس شوراي اسلامي هم در ادامه تحريم هاي جديد را محکوم کرد و نمايندگان مجلس در جريان بررسي طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا در منطقه با 228 راي موافق، 1 راي مخالف، 2 راي ممتنع از مجموع 240 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان جزئيات اين طرح را تصويب کردند.

 

اين طرح بيشتر به اقداماتي براي کم اثر کردن اين تحريم ها تاکيد کرده و از برخي نهاد ها خواسته است ليستي از افراد که با آمريکا همکاري مي کنند تهيه و در نهايت آن ليست از سوي ايران تحريم شود.

 

اگرچه اين اقدامات در جاي خود خوب بوده اما براي مقابله با تحريم هاي آمريکا اقدامات عملياتي بيشتري از سوي ايران بايد صورت بگيرد؛ اقداماتي که منافع کشورهاي اروپايي و آمريکا را در صورت تحريم به خطر بيندازد.

 

از آنجايي که ايران به لحاظ انرژي در دنيا داراي جايگاه قابل توجه و موثري است شايد بتوان برخي از محدوديت هاي اعمالي را در اين مسير پيگيري کرد.

 

با توجه به اينکه تنها 80 روز تا زمان اجرايي شدن تحريم هاي جديد آمريکا عليه ايران، روسيه و کره شمالي زمان باقي مانده است، اقدامات متقابل ايران بايد سريع تر و در مسير عملياتي پيش برود و ايران از طريق به خطر انداختن منافع کشورهاي غربي، آنها را محبور به زير پا گذاشتن تحريم‌هاي آمريکا کند.

 

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس